2004-09-01

Papper, papper och papper

I dessa digitala tider så trodde jag att en del av pappersexercisen hade försvunnit när det gällde bland annat husköp. Tvi, vad jag bedrog mig. Jag och husfrun har skrivit på massor av papper idag och vi har en stor lunta för arkivet. Ett tag snurrade det så friskt i huvudet på mig att en bedragare lätt hade kunnat stuckit in ett papper och jag hade gladeligen kråkat dit mitt namn.

Men nu är det klart i alla fall! Säljaren har fått sina pengar! Huset är vårt från och med idag och vi har fått nycklar. Vi skall möta säljaren ikväll i huset för att göra avstämning på elen och så skall vi få veta hur vi ordnar med sophämtningen.

Jag har själv tagit helledigt från jobbet idag. Har nu suttit och ringt till vårt försäkringsbolag eftersom vi måste ha försäkring från och med idag på nya huset. Det kommer att bli dyrare nu med hemförsäkring eftersom ett hus kräver en högre premie än en bostadsrätt. Det går liksom inte att komma runt. Jag har också varit i kontakt med telefonbolaget och ändrat adress för abbonemanget. 550 kronor pling!

Vår härlige och sköne mäklare var ju med på banken idag. Budet har stigit till 530 000 nu och det är tre familjer som budar vidare. Vi får se hur kalla vi kan vara. Jag vill ju sälja huset så fort det bara går, men husfrun har mer is i kistan än vad jag har. Hon vill avvakta lite till. Jag tycker det är ok med 80 000 mer än vad vi hade räknat med...

Jag märkte på säljaren att hon också var lite irriterad på mäklaren. Det var saker som hon inte riktigt visste om förräns idag (känner vi igen det, eller??) Men som sagt, jag har många tusen skäl nu att inte dra igång något tjafsande. Ibland så får man helt enkelt svälja och låta saker vara. Det är bäst så.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis! Vad roligt att ni nu är i hamn! Gela