2004-08-22

Radonmannen på gång

På tisdag 24/8 så kommer radonmannen till mig. Jag har pratat med säljarna och jag får nyckel för att radonmannen skall kunna titta på huset och komma med ett kostnadsförslag på hur vi skall få bort så mycket radon det bara går.

Radonmannen är ivrig. Han låter så trevlig på telefon. Jag fick ett tips från Bjerking (som gjorde radonutredningen) om att han var bäst. Hoppas bara att mitt första intryck den här gången stämmer bättre än då jag mötte mytomanmäklaren.

Det gjordes ju en radonutredning i vårt nya hus 2002-10-18 -- 2002-11-03. Värdena var skyhöga. Vardagsrummet visade 830 bq/m3 och gillestugan 4140. Medelvärdet blev 2485 bq/m3. Alltså värre än i en gruva!! Rekommenderat värde är 200 bq/m3.

Det finns dock omständigheter som gjorde värdena så höga. För det första så var två av tre väggventliler i källaren stängda under mätningen, vilket påverkar radonhalten negativt. För det andra så levde änkan ensam i huset under många år och hon var aldrig ens i källaren. Luften måste i princip ha stått stilla därnere.

Radon från marken bedöms orsaka 75% av radonhalterna i huset. Det är därför jag nu tagit kontakt med en kille (som alltså går under namnet radonmannen) som i första hand skall täta sprickor i golv och väggar. Det är ett omfattande arbete, vilket säkert kommer att ta sin tid. Efter detta så funderar vi på att göra en ny mätning för att se om värdena sjunkit.

Givetvis skall vi också se till att få fart på den befintliga ventilationen. Jag tror att tätar radonmannen de befintliga "hålen" och vi sedan får fart på befintlig ventilationssystem så kommer värdena att sjunka med 75%. Det kommer då innebära att vardagsrummet klarar gränsvärdena och gillestugan kommer ner till ca 1000 bq/m3.

För gillestugan kan man då gå vidare med tilluftsventiler. De monteras in i de rum som saknar frånluft. Det innebär en ökad energiförbrukning, men vadå, det är något vi får ta. Hellre det än radonluft. Det finns några andra alternativ också, så särskilt orolig är jag inte.

Kostnad för detta? Ja, det lär kosta åtskilliga tusenlappar och så fort radonmannen varit i huset och på ett ungefär kan säga vad det kostar, så kan jag skicka in en ansökan om bidrag.

En spännande höst väntar...

Inga kommentarer: